sustainability.

Sousloví “udržitelná móda” je bohužel oxymorón. Slovo udržitelnost totiž charakterizujeme jako něco, co je tu věky, nejlépe navždy. Udržitelné zdroje jsou obnovitelné. Udržitelnost je stálost. Naopak móda je krátkodobá záležitost. Pokud je něco v módě, pak je to moderní. A to, co je moderní, již brzy moderní nebude. Móda je tedy dočasná, nestálá. Jak můžeme tato slova vůbec spojovat? Jak říká Kamila Boudová, expertka na udržitelnou módu, je mnoho způsobů, jak se oblékat udržitelně. Můžeme nakupovat v second-handech, můžeme šít oblečení sami, můžeme nakupovat oblečení značek, které vyrábějí přímo v Česku (nebo minimálně v Evropě). Všechny tyto možnosti ovšem stále zastiňuje obrovská moc celosvětových módních firem.

Tak nějak takhle vypadá moje maturitní práce z estetický výchovy, která nese název Udržitelná móda v České republice. V dnešním článku se ale nechystám psát o mé práci nebo o udržitelné módě obecně. Chtěla bych otevřít poměrně aktuální téma a zajímají mě vaše názory.
Ve dnech 18.–24. dubna 2016 bude probíhat Fashion Revolution Week. Celej happening fashion revolution vznikl jako reakce na zřícení továrny Rhana Plaza v Bangladéši, která pod svými troskami v roce 2013 pohřbila přes 1000 zaměstnanců. Byli to zaměstnanci oděvního průmyslu. Takového oděvního průmyslu, který znečišťuje planetu a vykořisťuje lidi v zemích třetího světa. 

V čele těchto firem stojí H&M.
Vemte si, kolik prodejen máme v ČR, ale spíš kolik jich vidíte na každý dovolený v zahraničí? Na větších ulicích aspoň dva jejich obchody plné od sklepa až po půdu nekvalitních věcí, který vyrábějí lidi (a děti) především v Bangladéši. Kolik věcí z H&M máte (máme) každá doma ve skříni a kolik procent tvoří jejich oblečení v second-handech? Už teď je jejich oblečení na světě tolik, že bychom ho unosili ještě snad desítky let. Ale jelikož je tak levný a pořád nový a nový, tak kupujeme další. Jaká je opravdová cena toho oblečení pochopíte třeba po shlédnutí filmu The True Cost. A navíc se H&M zavázalo v bangladéšské dohodě o bezpečnosti, že odstraní závady na tamních továrnách, což neplní a jejich zaměstnanci jsou tedy stále vystavováni nebezpečí a navíc stále pracují za neadekvátní platy. (o tom více zde)
Další věc, co mě zaráží je boom okolo H&M conscious kolekce (příp. nejnovější H&M conscious exclusive kolekce). Prý tvoří okolo 13 % veškerý produkce, ale i tohle číslo mi přijde podezřele vysoký. Do většiny obchodů se totiž vůbec nedostane a i ten celkovej počet kusů oblečení je hrozně malej proti zbytku. A není to celý jen aby si H&M trochu vylepšilo jméno? Bohužel i spousta českých blogerek, o kterých jsem si myslela, že podporují opravdovou udržitelnost, český návrháře, vlastní tvorbu oblečení nebo sekáče, tuhle kolekci s radostí nosí a doporučuje dál.

Celej článek ale píšu hlavně kvůli H&M kampani World Recycle Week, pro kterej nazpívala M.I.A. song. Moje první reakce na klip i písničku byla pozitivní. A navíc to, co uvádějí úplně na začátku klipu, je naprosto pravdivý. Ale je dost divný, že to říkají zrovna oni. Navíc když mi pak došlo, že jejich World Recycle Week bude 18.–24. dubna, a že se jen snaží zastínit fashion revolution, tak jsem svůj úsudek přehodnotila. Navíc v celý tý kampani jde jen o to, ať přineseš do obchodu starý oblečení a oni ho pak (možná – spíš ne) znovu využijou. Navíc nabádají lidi k využívání hashtagu #haulternatives. Až na to, že tenhle hashtag zavedlo hnutí Fashion Revolution jako protest proti haulům, který s oblibou dělají youtubeři. (víc v super článku od Radia Wave)

Já nad tím vším pořád přemýšlím a říkám si, jak je těžký zjistit, co je vlastně pravda a hlavně, co může pomoct všechno tohle řešit. Protože přeci kdybychom přestali nakupovat oblečení vyrobený v Bangladéši, tak ty lidi ztratí práci a možná budou nakonec dělat něco ještě horšího. 
Jakej názor na to máte vy? A co proto děláte vy sami? (Já teda osobně v H&M (a ani v Zaře, Mangu, atd..) už nenakupuju, snažím se chodit hlavně do sekáčů nebo podporuju českou tvorbu. A hlavně nosím všechno oblečení co nejvíc to jde a hodně se ho snažím posílat dál.)

btw v rámci Fashion Revolution se vyfoťte s trikem naruby, kde bude vidět cedulka, označte tu danou firmu a zeptejte se #whomademyclothes (můžete to vyplnit i konkrétně tady)! Zároveň budou probíhat zajímavý akce (viz tady), takže jestli jste z Hradce Králové, tak se určitě potkáme v MEET-UP (event tady)!!


x

16 komentářů:

  1. - nedavno jsme v praci vedli debatu na stejny tema. je to svym zpusobem zacarovanej kruh a sama se desim, jak dlouho bude trvat, nez to dojde ne hrstce zodpovednych, ale skutecne mase, diky niz se muze cely system odevniho prumyslu promenit k lepsimu

    OdpovědětVymazat
  2. Máš naprostou pravdu, super článek. Ráda bych si někdy třeba přečetla tvou seminárku, fakt by mě zajímala. Šla by uveřejnit nebo poslat? :)
    "Nejlepší" na tom celém videu je, jak propaguje novou kolekci HM, která je teď v obchodech.
    Já jsem teď poslední dobu vůbec líná, dát třeba za "otřepaný" moderní džíny devět stovek, když právě v sekáči si je můžu koupit za 30 Kč a doma si je předělat podle svého. Btw. u mě nastal zlom po zhlédnutí loňského Sweat Shop - Deadlyfashion.
    K.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuju! :) Pošli mi mail a já ti ji pošlu. S tím kupováním džín za litr nebo za 30,- to mam stejně.. A mimochodem o dokumentu Sweatshop píšu těsně před tou částí, která je na začátku článku. Ovlivnil mě asi taky nejvíc - i přesto, že je chvílema až přehnaně emocionální..

      Vymazat
    2. Tez by me zajimala :) tak pokud by ti nevadilo to jeste trochu sirit tak tady muj mail
      karolinanov@centrum.cz.

      Zrovna dneska jsem nad tou stejnou otazkou tez premyslela. Jinak mi prijde, ze vetsina lidi to vidi jen povrchove, jakoze je supr, ze HM pomaha.. Ale kdyz maj 1800 tovaren a udelaji neco v jedny aby mohli rict, ze neco delaji to uz si nikdo nezjisti.
      Jinak s tebou teda ve vsem plne souhlasim

      Vymazat
    3. Jé, tak to je super. Moc díky, už se na ni těším!
      Plánuješ s ní jít třeba i na SOČ? Já se jí účastnila loni s prací "Proč je důležité, číst dětem pohádky?"

      Email je yourinkpotstory@gmail.com a blog www.inkpotstories.com

      K.

      Vymazat
    4. Anonymní22/4/16 10:16

      Karolína:
      nechcem H&M obhajovat len pisem že v tom videu su práve staré H&M kolekcie :)

      Vymazat
  3. Anonymní15/4/16 18:39

    Přijde mi smutný, že spousta lidí z principu nenakupuje ve vietnamských obchodech, protože se tam prodávají výrobky, na kterých pracovala levná pracovní síla, děti.. tak jdou radši do HM.. kde je to úplně stejný. Jenže to nikoho ani nenapadne, takže jsem ráda, že na to konečně někdo ukázal.

    OdpovědětVymazat
  4. Super, ze sa o tom hovori stale viac a viac - sama som o tom uz neraz pisala, a tesim, ked tuto temu rozoberaju aj popularnejsie blogerky. Vobec som netusila o tej H&M World Recycle Week kampani, tiez mi to pride dost ako..velka nahoda.. Kedysi som si inak citala informacie o tej moznosti recyklacie v H&M a vobec tam nebolo jasne uvedene, na co tie saty pouziju. Iba ze zakaznik dostane 10% zlavu za kazdu tasku oblecenia -.- Rozhodla som sa darovat oblecenie radsej do azyloveho domu..

    Co sa tyka toho, kde nakupujem, tak ano, sem-tam sa tam objavi nejaky chain, ale je to uz ovela menej ako v minulosti. Ak H&M, tak len Trend alebo Conscious (co teda nevravim, ze ma nejak slachti, ale je to posun k lepsiemu), dalej obluvujem COS a & Other Stories, ale inak sa snazim nasetrit si na tunajsie danske designove veci (resp ich vystriehnut vo vypredajoch).
    Sju Loves

    OdpovědětVymazat
  5. Anonymní17/4/16 23:27

    Z velké části s tebou souhlasím. Sama už do H&M nechodím. Co se týče second-handu je to kapitola sama o sobě. Velká část z nich vykrádá kontejnery s oblečením pak to prodává. Nemá to být oblečení určené pro bezdomovce, nebo dětské domovy.

    Českou módu bych ráda podpořila, ale kromě Prahy moc k sehnání není.

    OdpovědětVymazat
  6. Anonymní18/4/16 00:49

    Krásný článek a krásná myšlenka...ale...99%normálních lidí neblogerů- co si sami vydělávají a platí: Nájem, hypotéku, jídlo,pojištění atd atd...si rádo koupi jednou za čas něco-noveho- na sebe ( ano koupi nedostane ze ZOOTu nebo z jiného webu či obchodu ani mu to nekoupi rodiče..)a bohužel jejich plat není z daleka tak velký, aby si mohli dovolit něco od českých návrhářů či lokální výroby...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Bloger je v drvivej väčšine prípadov tiež len normálny človek, ktorí si platí výdaje za život.
      Ale o tom to nie je.
      Je to o zmene myslenia, ktoré nám je non stop vštiepané do hláv, že si neustále môžme kupovať nové veci a budeme vďaka ním šťastní. Preto sa vrháme po fash fashion, ktorá naše náhle túžby chvílkovo uspokojí a po ich opadnutí vytvorí nové a tak dokola.
      Šťastie však môžme nájsť pri pomyslení, že pri výrobe nášho oblečenia nikto nezomrel, ale naopak niekto šikovný sa realizoval, dostal dôstojnú prácu, či že sme toľko nezasvinili planétu vďaka nákupu v sekáči.
      Kebyže si zrátaš náklady za určitú dobu utratené za nákup oblečenia zreťazcov a nastavením mysle ,,musím to mať - kúpim - už to nie je v móde/rozpadlo sa to - vyhodím,, a porovnáš s modelom nakupovania kvalitnejších trvanlvejších vecí v sekáčoch s kombináciou občasného kusu z domácej výroby, zistíš, že tá správna cesta nebude len radosťou pre peňaženku, ale aj pre myseľ a svet.

      Vymazat
    2. Tento komentář byl odstraněn autorem.

      Vymazat
  7. COS a and other stories sú obchody ktore patria pod HM skupinu. Tak isto aj Cheap Monday a dnes uz aj Ivy Revel. Podla mna tato cela kampan nema hlavu ani patu a ver mi, ze to nieje urcite z nezištných dovodov.

    a ano blogeri mozno dostanu oblecko zadarmo, ale prosim vas aj my mame ucty, aj my mame naklady na zivot...

    OdpovědětVymazat
  8. Anonymní25/4/16 15:29

    Je dobře, že někdo otevřeně konečně mluví o světových korporacích. Ale přemýšleli jste někdy, odkud látky, ze kterých šijí čeští návrháři jsou, jak se vyrábí, a kdo je vyrábí? Nejen, že se vykořisťují lidé, ale tento konzumní život má vliv i na životní prostředí, a to bychom si měli uvědomit nejen, když si kupujeme oblečení, ale i když jdeme do drogerie a kupujeme kosmetiku nebo čistící prostředky,....

    OdpovědětVymazat
  9. Anonymní6/5/16 12:40

    Tohle téma je hodně problematické. Je smutné, jak vzniká drtivá většina oblečení a vůbec věcí, které vlastníme. Na druhou stranu,četla jsem několik článků a rozhovorů z teenagery z Bangladéže, Kambodži a podobných zemí, kde mají korporace jako HM výrobny, a všichni v těch rozhovorech říkali, že sice pracují v hrozných podmínkách, ale jsou rádi, že práci a minimální příjem mají, jinak by museli krást nebo žebrat. Samozřejmě souhlasím s tím, že by mělo dojít ke zlepšení pracovních podmínek, ale výroba v Asii jako taková podle mě problémem není.

    OdpovědětVymazat
  10. Ahoj, sama nad tímhle tématem hodně přemýšlím. Osobně nosím do HM věci na recyklaci (protože ať už recyklovali dříve nebo ne, já se těch věcí zbavím a najdou využití) šatník momentálně redukuju na minimum toho co opravdu nosím, jen na oblíbené jednoduché kousky. Bohužel v Ostravě nejsou tak dobré sekáče, aby se tam našly fajn moderní věci...já osobně tam málokdy něco najdu. Říká se, že v udržitelnosti je budoucnost módy. Jenže jak už tady bylo řečeno, kdyby ti lidi v Bangladéši (a nejen tam) nepracovali pro H&M nebo jiné korporace, neměli by vůbec žádnou práci. Takže podle mě nejde o to, vyhledávat udržitelnou módu a stranit se velkých korporací, ale poukazovat na problém a řešit ty problémy nejlépe uvnitř těchto korporací, aby se změnily, musí se změnit celý systém a to není tak jednoduché. Já sama ovšem přemýšlím o založení vlastní módní značky, která by byla nejlépe bio a fairtrade, ovšem jak koukám na ceny těchto certifikovaných látek za metr, tak je to síla.

    mimochodem taky by mě zajímala ta tvá seminárka, jestli jí můžeš poslat? díky :) e.kupcova@seznam.cz

    OdpovědětVymazat

♥♥♥